söndag 10 maj 2009

Två trädgårdar i Stockholm och Skåne

Mitt slumrande trädgårdsintresse väcktes till liv när jag och min man för tre år sedan flyttade in i vår nybyggda villa i söder om Stockholm. Nybörjare som vi är har vi med nyfikenhet och entusiasm tagit oss an att bygga upp trädgårdaren i helt från början.

Nu är vi inne på tredje året och vi börjar se resultaten av alla ansträngningar. Det återstår fortfarande en del jobb, men vi kan nu också njuta av trädgården. Målet har varit att skapa en trädgård som är inbjudande under alla årstider. Vi vill också ha en lättskött trädgård, men som ändå är vacker och lummig.

Och som om det inte räckte med det, så gick vi och köpte ett hus för två år sedan Söderslätt i Skåne. Både huset och trädgården var i uselt skick. Vi började renovera huset och har nu kommit en bra bit på väg. I veckan har vi också börjat anlägga den trädgård som inte fanns.

Nu håller vi alltså på och anlägger två trädgårdar ar med helt olika förutsättningar. Huset vi bor i är en modern villa i ett nytt område med odlingszon 3 , sommarhuset i är ett typiskt skånskt stenhus från sekelskiftet, beläget i bymiljö i zon 1.

Jag skriver en här bloggen lika mycket för att dokumentera hur vårt arbete fortskrider, för att dela med till familj och vänner hur våra projekt framskrider, men också till alla er som står inför att börja anlägga en trädgård och vill ta del av erfarenheter eller bara låta sig inspireras. Välkommen att ta del av mina och min mans drömmar och erfarenheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar