onsdag 20 maj 2009

Kära Agapanthus

Mina Afrikas blå liljor har det inte lätt. Av tre är det bara en som visar livstecken. Hittills har de fått övervintra i vårt garage. Inte direkt någon optimal plats, då det är mörkt och för kallt, men vad gör man när man inte har ett växthus eller vinterrum? Inte nog med det. Jag har inte underlättat tillvaron för dem heller. Förra sommaren tog jag fram dem för sent ( i maj), och då blommade bara två. I år skulle jag minsann inte begå samma misstag, så nu fick de flytta ut på altanen i början av april...När frostnätterna kom täckte jag över dem med fiberduk, men det hjälpte föga... Jag har också gjort misstaget att rensa bort de nedvissnade bladen.

Men det är med trägården som med livet, man provar sig fram och ibland gör man sina misstag, men av dem lär man sig också något nytt. Problemet är bara att jag inte vet vad mitt misstag var. Var det min brutala beskärning? Var det vinterplaceringen i mörker och kanske fukt eller frostnätterna i april? Eller var det kanske alla tre? Ja det är så det är för ett trädgårdsblåbär, man kan läsa sig till mycket, men i slutändan måste man prova sig fram. Vissa växter är tuffa och klarar det mesta, men andra behöver lite extra kärlek. Är det kanske därför Afrikas blå lilja kallas Kärlekslilja?

Nu kämpar de för att överleva. Det kommer små skott på en, men några blommor lär det inte bli i sommar, men med bättre övervintring nästa vinter kanske den repar sig. Jag har ännu inte hittat en rätta "touchen" med mina Afrikas blå liljor, men jag ger inte upp så lätt. Nästa vinter ska den få flytta till Skåne med ljus placering i vår farstu, få ännu mindre vatten, och när våren kommer ska jag bära in den vid frost. Den ska få mer kärlek helt enkelt.

Läs mer om Afrikas blå lilja på odla.nu

1 kommentar:

  1. hej, såg att du hittat till min blogg, vad kul!!! Har länge hoppats på något livstecken från min Afrikas blå lilja (som övervintrat i mitt uterum invirad med bubbelplast) men nu får jag ge upp. Inte ett grönt livstecken! Den måste vara väldigt känslig, synd för den är så fin....!!! Nu får jag lägga min kärlek på någon annan planta istället, det finns ju en hel del andra som behöver den... jenny

    SvaraRadera