onsdag 20 maj 2009

Gräs i olika former

Jag är väldigt förtjust i gräs och finner dem mycket användbara. De ger stomme och struktur i trägården och är vackra året runt. De har också förmåga att lyfta fram andra växter på ett enastående sätt. I vår trädgård finns de på många ställen, antingen som solitärer eller tillsammans med andra växter. Se så fint dessa Kopparstarr (Carex) passar med blå Vinca. De står vid entrén till vårt hus i norr, dock inte helt skuggigt. Kopparstarr är en klar favorit. Som namnet antyder skiftar de just i koppar.

Kopparstarr står även i vår söderslänt. Här tillsammans med Backtimjan och Nepetor. Jag har precis satt en röd Echinacea, som jag tror kommer att göra sig mycket läcker ihop med Kopparstarret.

Precis till höger om vår entrédörren står en Järnek på stam tillsammans med två sorters gräs. Det är fint och välkomnande hela året. Jag kommer faktiskt inte ihåg vilka sorter gräsen är, men den högre är antingen Tuvrör ( Calamagrostis acutiflora Karl Foerster eller Miscantus Ferner Oesten och den lilla är en tuvbilande sort. På sommaren dyker ett par vita Echinaceor upp mellan gräsen.

Boktips
För du som är intresserad av gräs och bambu kan jag varmt rekommenera Marie och Björn Hanssons bok Gräs och bambu. De har gjort den ultimata boken om just gräs och bambu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar