torsdag 28 maj 2009

Rosendal, jordsärskockor och ett recept

Var på Rosendals trädgård häromdagen. Det är något år sedan jag var där sist. Ett tag var jag och mina tjejkompisar nästan stammisar där på somriga lördagar och söndagar. Då gick vi mest dit för att fika och tjejsnacka. Nu njuter jag lika mycket av trädgården och att få smita undan från vardagsbestyr en stund. Det verkar fortfarande vara lika populärt. Det var fullt med lunchgäster och kön ringlade en bit utanför det mysiga växthuset. Som vanligt hade de mycket gott att välja på.

Höjdpunkten var ändå att jag fick tag på en jordärtskocksplanta. Jag har letat efter plantor ett bra tag, utan framgång förrän nu. Här får den sig ett rejält bad i vattenkannan.


Nu Ska den ned i jorden och nästa höst ska vi kunna skörda ljuvliga jordärtskockor. Till alla er som ännu inte har upptäckt jordärtskockan vill jag bara säga ni har missat en av de godaste grönsakerna. Hemma hos oss gör vi soppa på den eller rostar i ugnen tillsammans med potatis, morötter och palsternacka.


Bästa jordärtskocksoppan
800 g jordärtskockor
2 potatisar
1 gul lök
4 dl mjölk
4 dl vatten
2 dl grädde
en skvätt kycklingfond
en skvätt sherry, det går också bra med vitt vin, men sherry är godare
salt och peppar

acka löken. Skala och skär upp potatis och skockor i mindre bitar. Fräs dem lätt i en stekpanna.
Tillsätt mjölk, vatten och kycklingfond och låt koka i en kastrull i ca 25 min. Mixa sedan allt direkt i kastrullen. Tillsätt sedan grädde, salt och peppar och smaka av med sherryn. Låt sedan allt koka upp igen.

Servera med ett gott bröd, gärna surdegsbröd. Garnera gärna med parmachips som har rostats i ugnen. Ringla lite olivolja över tillsammans med färsk timjan.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott! Jag gillar också Rosendal och deras böcker har så snyggt foto.

    /Marit

    SvaraRadera
  2. Vad spännande med en jordärtskocksplanta, det är en rotfrukt man lätt glömmer bort! Du får medddela hur det går med odlandet så får jag kanske prova nästa år, har stora planer på ett grönsaksland nästa sommar....
    Jenny

    SvaraRadera