måndag 25 maj 2009

En första smak av sommaren

Inget smakar så gott som det man har odlat själv och årets första rabarberpaj är inte bara en smak av sött och syrligt. För mig är det den första smaken av sommaren. Sedan kommer smultron, jordgubbar, hallon, blåbär. mums.













Längre fram på sommaren brukar jag göra Rabarber och jordgubbspaj som är om möjligt ännu godare.



Med en rejäl skopa organiskt gödsel på våren växer de snabbt.




Plantan grävde jag upp på vår tomt i Skåne. Så fort jag bara kunde planterade jag den sedan hemma i Stockholm. Den slokade riktigt illa en vecka och jag trodde inte att den skulle överleva flytten, men redan efter ett par veckor hade den återhämtat sig och gav massor med rabarber.













Våra rabarber står i en av tre planteringslådor mot grannens garage. I de andra två har vi amerikanska blåbär. Lådorna är hemsnickrade av impregnerat virke. Jorden hålls på plats med åldersbeständig plast som också håller virke och jord separerade från varann.

3 kommentarer:

  1. Rabarber... mums! Otroligt stiliga planteringslådor! Men har ni jord enda ner till botten?

    SvaraRadera
  2. Det stämmer, jord hela vägen, men längst ned det förståss inte lika bra jord som högre upp.

    SvaraRadera
  3. Hallå igen! Hade du pioner i din bröllopsbukett, låter som en bukett i min smak. Själv visste jag inte om vilken bukett det skulle bli, det blev en överraskning på bröllopsdagen.

    /Marit

    SvaraRadera