fredag 12 juni 2009

Hemplockad födelsedagsbukett















I går firade vi min svägerska som fyllde 30. Jag tycker det är extra roligt att ge bort en hemplockad bukett av det som blommar för tillfället. Det blev en bukett med Syren, Blodfläder och Daggkåpa. Den doftade ljuvligt!

Tyvärr får vi vara en aning försiktiga med blommor inomhus då min bättre hälft är allergiskt. Vanligtvis brukar han vara allergisk ett par veckor i maj, men i år har det varit rekord, med två månader av snörvlande. När det är värst kan han knappt vara utomhus. Detta brukar sammanfalla med den tid då det är som mest att göra i trägården. Hmmm undrar om det egentligen är en slump :-) Nej, skämt åsido, min man tycker det är nästan lika kul med trädgård som jag, men vi gör olika saker. Han brukar skämtsamt säga att jag planerar och designar, medan han gräver och bär. Får kanske erkänna att det ligger något i det, men egentligen tror jag att vi kompletterar varandra ganska bra. Är lite nyfiken att höra, hur har ni det med arbetsfördelningen i trädgården?

4 kommentarer:

  1. Ni kompletterar varandra väl, inte bara när det gäller trädgårdsarbetet.

    SvaraRadera
  2. Fördelningen i vår trädgård är nog följande, jag börjar entusiastiskt att gräva någonstans på vår hårt tillplattade tomt, efter två spadtag dyker första stenen upp. Liten.

    Efter några fler spadtag dyker den stora stenen upp. Ditlagd av grävarna som byggde upp vår tomt med hjälp av stora maskiner som utfyllnad. Det verkade vara en bra idé då. Nu är det en dålig idé. Det är då jag måste få hjälp av min kära man och ibland även av grannarna. Kofot, spadar, rep. Men när stenen är uppe har vi ännu en fin "sittsten" i trädgården.

    För övrigt gillar jag inte att klippa gräs, det gör min man. Men vi är lika dåliga/bra på att rensa ogräs, det blir några ryck då och då :D

    /Marit

    SvaraRadera
  3. Vår fördelning i trädgården är nog mer att jag rensar ogräs och planterar, medans min sambo ser till att allt blir vattnat och klipper gräset och sopar och håller rent på uteplatsen. Känns som en helt ok fördelning.. :)

    SvaraRadera
  4. Hos oss liger planeringen också hos mig. Jag sköter det mesta ggrävandet utom när det börjar bli för tunga grejer..
    Min man tar ansvaret för gräsmattan. ;-)

    Kanske att det har med intresset...?

    Kram britt

    SvaraRadera