fredag 18 september 2009

Höstmys med brasa i eldkorg






















Jag har spanat ett tag på en eldkorg till trägården. I dag hittade en superfin på Granit för 399 kr. Jag klippte till på en gång. Många eldkorgar ligger runt tusenlappen och uppåt och jag kan faktiskt inte se någon skillnad på dem, så jag tycker att det var ett fynd. Jag har placerat den på vår stensatta uteplats, men man ser den också från vardagsrummet.

Det är något speciellt med en brasa utomhus. Tänker bara på alla barndomsminnen från skolutflykter, brasor med grillkorv och pinnbröd. Men det är någonting mer än det - elden står ju för så mycket, det är helt enkelt något ursprungligt med elden. I alla tider har människan samlats runt elden för att samtala, äta och fascineras av dess kraft. Och fast vi har funnit andra sätt att värma oss och laga mat, så finns fascinationen fortfarande kvar. Det blir försås invigning ikväll, men vi byter nog ut pinnbrödet mot ett glas rött.






















Jag har köpt en till sak i veckan - en tuff-söt växtklocka (heter det så?) som är införskaffad på Åhlens. Kanske inte är det man behöver mest till hösten, men den är bara så fin.

1 kommentar:

  1. Jag är med sugen på eldkorgar. Vill ha två..en på vadera sidan om gården. Skulle vara mysigt nu till höst och vinter.
    Kram Lotta

    SvaraRadera