onsdag 8 juli 2009

Flädertider är härliga tider






Bloggandet har fått "vila" ett tag, då det har varit fullt upp med annat, men nu kände jag att jag måste få dela med mig av våran fantastika Blodfläder. Den har verkligen exploderat i omfång. Jag trodde inte att man kunde koka saft på den, men oj vad jag hade fel. Den blev supergod och härligt hallonröd.

Flädersaft
30 fläderblomsklasar
3 citroner
8 dl socker
2 1/2 tsk citronsyra
6 dl vatten

1. Skölj blomklasarna och citronerna väl.
2. Skär citronerna i skivor.
3. Lägg allt i en stor bunke.
4. Koka upp vattnet och häll det i bunken. Låt stå i rumsvärme i 1 dygn och sedan i kylskåp i 1 dygn.
5. Sila saften och fyll på flaskor. Förvara väl kylt.
Om du vill ha lång hållbarhet kan du frysa in saften - men då i plastflaskor, alt kan du tilsätta konserveringsmedel. Patentflaskorna har jag köpt på Grantit för 39 kr.

1 kommentar:

  1. Hallå, vad snyggt och härligt det ser ut med flaskorna med fläder.

    Har haft en inspirerande stund igår när det regnade. Läste boken jag fick i födelsedagspresent: Trädgårdens form - en inspirationsbok, av Margareta Diedrichs. Snygga trädgårdsdetaljer som passar vår funkisträdgård.

    /Marit

    SvaraRadera